نحوه مقاله نویسی در آیین نامه ارتقا برای استادان تعیین تکلیف شد
محمدسلیمانی قائم مقام وزیر علوم در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در پاسخ به این سوال که تعداد مقالات تا چه میزان در آیین نامه ارتقای اساتید بر رشد جایگاه علمی ایران موثر است؟، بیان کرد: در زمینه تعداد مقالات نمیتوان بحث کرد؛ چرا که تمام عوامل تاثیرگذار خواهند بود.
وی افزود: به مقالاتی که از پروژههای تقاضامحور و نیازمحور استخراج شده باشد، ضریب اختصاص داده ایم. یعنی، اگر استادی مقالهای بنویسد که نیازمحور نباشد و مقاله دیگر او متناسب با نیازکشور باشد ارزش هر دو همانند هم خواهد بود، اما به مقالات مسئله محور ۲۰ تا ۳۰ محور نمره بالاتر و ضریب یک و دو دهمی و یک و سه دهمی اختصاص مییابد.
رئیس مرکز هیئتهای امنا تصریح کرد: یکی از ضعفهای آیین نامه ارتقای اساتید این بود که بخش وتویی بیشتر پژوهشی و مقاله محور بود؛ بنابراین تدبیری اتخاذ شد که ارتقای استادان فقط متکی بر مقاله نباشد و ۹ محور جهت ارتقای امتیازات وتویی استادان شناسایی و پیش بینی شد.
سلیمانی با بیان اینکه یکی از ۹ محور موجود در آیین نامه ارتقای اساتید «مقاله» و ۸ مورد دیگر شامل «طرحهای پژوهشی»، «کرسیهای تخصصی و نظریهپردازی»، «هنر ارزنده»، «انتشار کتاب مانند کتاب تصنیفی و تالیفی»، «اختراع»، «تولید و تجاری سازی»، «اکتشاف و الزامات حرفهای» است که استادان در تمام محورها باید پدید آورنده اصلی باشند و از هر کدام از این ۹ محور اگر امتیازات حداقلی بایستگی را به دست بیاورند به رتبه بالاتر ارتقا پیدا میکنند.
قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: آیین نامه ارتقای استادان تنها متکی به مقاله نیست، بلکه آنها میتوانند امتیازات لازم را از ۳ محور طرح پژوهشی، اختراعات و تجمیع آنها کسب کنند. در ضمن ارتقای هر استادی نیازمند حداقل ۳ مقاله است؛ در غیر اینصورت امکان ارتقای او وجود نخواهد داشت.
انتهای پیام/